КРИВОРАЗБРАНАТА ЦИВИЛИЗАЦИЯ, ИЛИ В КАКВО ПРЕВРЪЩАМЕ ПРЕКРАСНАТА НИ ЗЕМЯ
На края на почти всяко българско населено място има незаконно сметище.
Сметищата са големият бич на нашето време. Те са безпощадна метафора на нашия живот. Сметищата са навсякъде около нас – буквално и преносно, и символизират хладнокръвно и точно какво произвеждаме като общество и в какво рискуваме да се превърнем като територия и душевност. На края на почти всяко българско населено място има незаконно сметище. За градовете да не говорим – там тези гнойни язви са понякога под прозорците на хората и в непосредствена близост до жилищата им...
Дори само едно нерегламентирано сметище крещи за престъпно нехайство спрямо хората и тяхната безопасност и здраве. Едно нерегламентирано (незаконно) сметище означава струпване на неподбрани, често отровни отпадъци, които могат да си взаимодействат по непредвидимо опасен за здравето начин, могат и често се самозапалват, като предизвикват пожар, отделят миризми и токсични газове, които предизвикват отравяне на хора и животни. Това означава развъждане на зарази и бацили и разнасяне на болести чрез гризачи, диви и бездомни животни в търсене на храна, с огромна вероятност да заразят и хората. Строителни отпадъци, стари тоалетни чинии и мивки, отработено масло, пластмасови бутилки, дрехи, матраци... ще бъдат там със столетия. Това означава огромна непосредствена опасност за здравето на хората и животните, но също така означава и отровена почва и отровени подпочвени води за десетилетия и столетия напред, отрови, чиито пътища се неведоми, но накрая винаги идват при нас чрез храната, водата, въздуха, гледката – всичко е за наша сметка. Тук изобщо не говорим за екстри като съсипване на пейзажа, обезценяването на земята почти до нула, загуба на поминък, обезлюдяването и прочие... Нашата лична търпимост в продължение на години е откровено престъпление към децата и внуците ни – екологична, социална и икономическа бомба със стърчащ, горящ фитил.
Тези места убиват не само земята и здравето ни за поколения напред, но и душите ни. Защото освен буквалното унищожение, което сеят, те утвърждават съществуването си като нещо нормално, което неусетно свикваме да виждаме и да търпим. Тяхната грозота не само трови средата, но пръска зараза във възприятията, формира критерии за поведение. Въпреки че имаме ясни и строги правила за управлението на отпадъците, незаконните сметища утвърждават тяхното неспазване – възможността да вършиш каквото ти е лесно и угодно за момента, без да се съобразяваш с останалите.
КОГАТО ЛИЧНАТА НИ БЕЗОТГОВОРНОСТ ПРЕРАСТВА ВЪВ ВСЕОБЩА БЕЗОТГОВОРНОСТ
Царството на безотговорността у нас е безкрайно. То е лична и неприкосновена територия. „Тук съм се родил и мога да правя каквото си искам. Мога да хвърлям отпадъци, където ми е угодно.“ И лесно. Има два типа хора – с морални ценности, устои и доблест, и такива – лишени от тях. Тук богатството няма никакво значение. Първите спазват правилата, държат да има справедливост и блага за всички около тях и осъзнават своята отговорност за това. С това те внасят предвидимост и спокойствие в живота. Спазването на правилата, еднакви и за бедния, и за богатия, изравнява мача – тогава бедният е равен на богатия, защото има еднакви права, отговорности и възможности. Но има и такива хора, които независимо дали са бедни или богати, нямат тези морални устои. Това ги принизява до животно, което не разполага с нищо друго, освен с инстинкти, които трябва да бъдат задоволени незабавно и без оглед на последствията. Това разделение е повсеместно и то е единственото, което ни отличава (вж. рисунката на стр. 1), защото
ПО ОТНОШЕНИЕ НА ЖИВОТА НИ В ОБЩНОСТ НИЕ ВСИЧКИ ИМАМЕ ЗАДЪЛЖЕНИЯ И ОТГОВОРНОСТИ, ПРЕДИ ДА ПРЕДЯВИМ ПРАВАТА СИ
Не може да приватизираш правото, че си роден тук и можеш да правиш каквото си искаш. Така правото се превръща в собственост, която всеки може да купи. Така нашите управляващи си купиха правото да превърнат България в сметището на Европа, в имигрантско гето и в индустриална пустиня. Тогава ще си купя някого, който е роден тук, и през него ще правя каквото си искам. И ако съм богат, ще творя мизерия в огромни размери. Богат съм, имам – мога. Какво би станало, ако вместо едно ремарке, изхвърля отпадъците от строителството на цял квартал? Ще затрупам селото с връх, ще го обиколя от всички страни. Роден съм тук и мога да правя каквото си искам. Но какво ще се случи с хората тогава? Роден съм тук и мога да карам както си искам. Обаче бедният кара стара кола, която едва върви, а богатият кара мощни коли, кара бързо и може да отнася хората по улиците? Бедният пие ракия и дави мъката си в нея, но богатия пие уиски с бъчви, бедният може да си позволи кристали, а богатият може да ръси кокаин като пудра? Какво ще се случи в населеното място, когато няма правила, които да изравняват правата, задълженията и отговорностите? Всички ще бъдем смачкани – с бедните начело.
НЕ БОГАТСТВОТО ОПРЕДЕЛЯ ЖИВОТА НИ, А НАЛИЧИЕТО НА МОРАЛЕН КОМПАС
Много е лесно да разделим хората на бедни и богати. Повече от очевидно е, че и едните, и другите могат да не спазват общите правила. В България се оформя нова категория хора. Те не са бедни – те са пропаднали хора. Има огромна разлика между бедния и пропадналия. Бедният може да не е образован, може да е пропуснал възможности, но притежава базови морални ценности, вдишани в детството, които са най-верният компас в живота и поведението му. Пропадналият не разполага с такива екстри. Той е некадърен, глупав, близо до животното, с разпадаща се личност. Подвластен е на първосигнални инстинкти и желания, които иска да задоволи веднага, без да мисли за последствията и как това ще се отрази на другите. Пропадналият мечтае да е на мястото на богатия и безскрупулния, да има неговата сила и неограничената възможност да прави същото – разликата е само в мащаба. Така стигаме до разлома, който разделя годните от негодните да живеят пълноценно на едно място, независимо дали това е община или държава. Само наличието на морални устои прави възможно да живеем пълноценно и в общност. Докато богатият и принципен иска да живее в подредена и чиста среда, в която всички да живеят добре, бедният и безпринципен руши всичко, мрази всичко от сърце – искрено и безплатно, проклинайки света, че едни могат, а той – не. Пропадналият морално няма какво да губи, душата му е пълна с мрак и той иска да го разпръсне навсякъде и върху всички. Но това са най-опасните хора. Защото към бедните изпитваме съчувствие заради липсата на възможности и сме склонни да им прощаваме. От богатия и безскрупулен се страхуваме – той разполага с неограничена власт да мачка всички и всичко наред. И той е лесен за фиксиране като враг. Бедният и безпринципен е скрита лимонка и опасно зло. Това унищожава не просто нашите населени места, но и държавата – това унищожава света.
Не всеки може да има качествата да прави пари и да трупа богатство. Но всеки трябва да отгледа в себе си онзи морален ориентир, който да му позволи да порасне до отговорността си да живее с други хора на едно място, където, преди да крещи за правата си, да е изпълнил задълженията си към това място, което не е само негово. Ето защо са измислени правилата и те трябва да бъдат спазвани и от бедни, и от богати. На майстори, които ги нарушават, сме се нагледали. Тук, в община Ветрино, това ни отличава коренно от другите. Тук тарикатите нямат място. И е добре да се ориентират навреме – или да спазват правилата, или да си плащат за тарикатлъка. А може и да си обират крушите – по възможност по-далеч от все повечето будни българи, които си спомнят благодарение на какво са оцелели като народ.
ЗА КОГО БИЕ КАМБАНАТА
Всеки ден в българските села камбаната на местната черква бие и оповестява смъртта на поредния българин. Дори в момента я чувам да съобщава с тъжен глас, че някой ни е напуснал. Ако не провиждаме дългата ръка на мръсотията около нас в буквален и преносен смисъл, сбърканото ни разбиране за справедливост, неспазването на правилата, липсата на грижа за околната среда и хора; ако не осъзнаем, че само при наличието и спазването на морални ценности и взаимна отговорност и принос можем да живеем добре – значи не си даваме грам сметка за криворазбраната цивилизация, в която преминават дните ни. Те така или иначе са краен брой. Но можем не просто да предявим правото си да ги изживеем добре, достойно и пълноценно, на красиво място, пълно с живот и смисъл. Можем да правим по нещо всеки ден, стъпка по стъпка, това наистина да се случи. Първо, е жизненоважно да престанем да търпим мръсотията – ние добре я разпознаваме. После, трябва да останем постоянно непримирими към нейните прояви навсякъде и към всеки. Трето, мръсотията в живота ни изисква организиран отпор. Всичко това е възможно и вече се случва. В община Ветрино.
Присъединете се към нашата общност в Telegram тук
Коментари