Как да се ориентираме във финансовите понятия?
В тази статия ще разгледаме различни популярни термини и погрешно влагания в тях смисъл, които създават затруднения на хората да вникнат в дълбочина и да ги използват с действителното им значение.
В ежедневието на хората често се наблюдават сериозни разминавания между използването на различни думи и изрази, свързани с финансите и икономиката, и техния същински смисъл и значения. Причината за този проблем е, че хората неправилно разбират и погрешно възприемат определени термини и понятия, както и съществуващи сред обществеността концепции и предразсъдъци. Това води до заблуди и погрешни очаквания, които подвеждат обикновения човек, като го карат да мисли неправилно за новопоявяващи се възможности и актуални събития. Всъщност точно правилното разбиране може да спомогне да се предприемат адекватни, навременни стъпки в настоящото положение при нововъзникващи инициативи.
В тази статия ще разгледаме различни популярни термини и погрешно влагания в тях смисъл, които създават затруднения на хората да вникнат в дълбочина и да ги използват с действителното им значение.
На първо място нека да разгледаме една от най-популярните думи – „инвеститор“. Обичайното и най-често възприятие за този термин от хората е „човек, който влага средства в определено начинание, като поема определен риск по отношение на потенциалната загуба на своето вложение“. С други думи, често „инвеститор“ и „инвестиция“ биват възприемани непосредствено като синоними на „риск“ и „потенциална загуба“, докато всъщност зад тези термини стои значението за „човек, който влага средства в дадена инициатива с желанието да спечели някаква възвръщаемост или просто да спомогне за нейното осъществяване“.
С други думи, понятията за риск и загуба погрешно биват прехвърлени към концепцията за инвестирането на капитал. Ето как се наслоява страх, който парализира обикновения човек, тъй като сама по себе си една инвестиция е обвързана единствено с възможността да бъде осъществена дадена дейност. Рисковете, свързани с нейното осъществяване, са въпрос на различен, последващ анализ на различните параметри, които биха оказали влияние върху дадената инициатива.
По аналогичен начин има изградени погрешни очаквания, че инвеститорът е длъжен винаги да получава печалба, независимо от резултатите на съответната компания, или че ако компанията има положителни резултати, то тя е длъжна да разпределя дивиденти на своите инвеститори. За пример – Стив Джобс никога не е разпределял дивиденти в „Епъл“, тъй като е предпочитал компанията да използва капитала за разработка на продукти, вместо да го разпределя като дивиденти.
Ето защо ключов елемент при инвестициите е човек да бъде предварително наясно какви са основните посоки, цели и начин на развитие на дадения бизнес. Само по този начин той може да прецени какво би могъл да очаква и дали това съвпада с търсения от него резултат.
Друга популярна заблуда е свързана с концепцията зад думата „валута“, като особено покрай развитието на криптоиндустрията през последните десет години се наблюдава как все повече хора имат очаквания за бъдещото повишаване на стойността на определени криптовалути. Коректно е валутата да се възприема като „парични единици, които могат да се използват за заплащане на стоки или услуги, както и за съхранение на стойност от произведена полезност“.
Въпреки това се наблюдава огромно желание на хората да се включват във възникването на нови и разнообразни децентрализирани електронни криптовалути. Те търсят значителен финансов ефект от тяхното придобиване, на базата на огромното повишаване на стойността на съответната псевдовалута, поради потенциалното й бъдещо търсене и евентуалната й по-широка употреба във времето.
В същото време е добре да се знае – една валута може да е широко използвана единствено ако в нейната стойност няма значителни промени, тоест ако е стабилна и устойчива във времето, за да предостави сигурността на тези, които я използват, че ще могат да я разменят на предвидима цена за съответните стоки и услуги. Причината за това е, че когато има очаквания за покачване на стойността на определена валута, това мотивира притежателите й да я задържат и да не я разменят за съответните стоки и услуги. Това автоматично води до забавяне на икономическите процеси и производството на услуги и продукти, както и до нейното избягване в извършването на икономическите транзакции. И в обратния случай – понижаването на нейната стойност ще мотивира хората да задържат стоките и услугите, тъй като няма да имат сигурност какво биха могли да придобият впоследствие срещу съответната сума в нестабилната валута. Това неизменно води до търсене на други алтернативи за извършването на различни икономически дейности.
Ето защо ключов момент при валутите е наличието на стабилност в тяхната стойност. Но точно това е в разрез с очакванията на хората, които влагат средства в псевдовалути с цел да спечелят след време от повишаването на стойността им. С други думи, повишаването на стойността би било възможно единствено вследствие на повишеното търсене на тази валута, но то няма да е обусловено от необходимостта от нейната употреба като такава, тъй като липсата на устойчивост би премахнала желанието на хората да я използват по предназначение. Ето как печалбата от потенциалното повишаване на нейната стойност ще бъде за сметка на загубата на тези, които заплащат нейната по-висока цена, когато останалите започнат да я продават и заменят.
Има и един термин, често използван, за да обозначи нещо като измама, а именно думата „пирамида“. Всъщност зад тази дума стои действителният смисъл за „измамна схема, при която няма реално създадени стойност и крайни продукти, като печалбата идва за сметка на привличането на нови членове от съответната структура“. На практика измамата е дейност, при която хората са подвеждани с обещания за постигане на определен резултат с цел този, който ги подвежда, да спечели на техен гръб. Обичайно при подобни злонамерени дейности хората в основата на измамата не са известни и физически достъпни и поради липсата на устойчивост и видими резултати схемата се проваля сравнително бързо – най-често в рамките на само няколко години.
Друг сходен израз в същата посока е „схемата на Понци“ – това е термин за измамна схема, при която средствата от новите вложители отиват за изплащане на доходността на предходните. И в двата случая не може да се говори за действителен продукт и краен резултат, тъй като сами по себе си тези дейности са свързани със заблудата, че на практика се реализират някакви дейности и начинания.
Разликата между тези термини и действителния бизнес е точно в създаването на реални продукти и услуги, които имат полезност, а резултатите и печалбите са на база произведената стойност. Разбира се, всяка предприемаческа инициатива би могла да изпадне в затруднения и да има неуспех, независимо от вложените труд и усилия, но това не я прави измамна схема – напротив. Това е свързано с неблагоприятно развитие на обстоятелствата, което понякога е поради недобро планиране, друг път поради недобро изпълнение, а има и случаи, при които провалът е свързан с промяна в икономическите обстоятелства, както настъпилата преди няколко години ковид криза, или вследствие на неподходящи последващи стъпки на самите предприемачи по повод високата инфлация и геополитическите последствия от военните действия в Украйна.
Всички тези примери спомагат да си дадем сметка, че погрешното разбиране на различните понятия, свързани с финансите, могат да ни вкарат в заблуда и да доведат до неправилното тълкуване на действителността и различните възможности, които ни заобикалят. Съответно реакцията на отричане и страх, водещи до заравяне на главата в пясъка, не могат да ни помогнат за намирането на правилното и ефективно решение по посока на нашите финанси.
Единственият начин, по който можем да бъдем сигурни за възможността да се реализират положителни финансови резултати от нашите инвестиции и участия, е, когато вникнем в дълбочина и започнем да се образоваме и да повишаваме своите познания в тази посока. Най-добрият начин да изградим разбиране и да добием нужния опит е да отидем на място и да участваме в различни дейности, за да имаме досег до хората, преки действащи лица в съответните бизнес начинания. А за да си набавим подходящия умствен багаж, е нужно да се запознаем в дълбочина със специализираната литература, която е насочена към предприемачество, финанси и успех, както и по-доброто разбиране на икономическите процеси, които да ни доведат до истински и устойчиви резултати.
Коментари