Ефективното внедряване на знанията от обучения и книги

Eдин от най-важните принципи за ефективно внедряване на получените знания е свързан с прилагане на наученото в ежедневните ни дейности.

Светът изобилства от примери за хора, които са присъствали на обучения, чели са книги или са преминали редица курсове. За съжаление, повечето от тях не са успели да постигнат действителни резултати вследствие досега им до познание. Това навежда мнозина на мисълта, че всъщност от книгите, обученията и курсовете няма голям смисъл.

В предходната статия за предимството на обученията, които се провеждат от доказали се практици, стана ясно, че един от важните показатели е информацията да бъде предоставяна от хора с действителен опит и доказани резултати, за да може тя да бъде синтезирана по адекватен и разбираем начин и така да доведе до възможността да бъде внедрена на практика. В тази статия ще научите какви са принципите за ефективното внедряване на знания, тъй като процесът е двустранен. От една страна, ни е необходим успешен пример от доказал се практик, който да синтезира знанията по прост и разбираем начин. А от друга страна, ни е нужна подходяща и ефективна система за внедряване на тези знания в живота ни по начин, който да ни доведе до търсения от нас резултат.

На първо място ще разгледаме основните грешки, които се допускат, когато се предприемат стъпки в посока усвояването на определени знания. От една страна, липсват предварително подготвени цели, които да бъдат поставени на база усвояваната материя. Книгите се четат – за да бъдат прочетени. Курсовете се преминават – за да бъдат преминати. Присъства се на обучения и семинари – за да бъдат изкарани. В общия случай липсва ясна цел и посока, която да бъде последвана, след като се влага време в тези процеси на обучение. Понякога причината е в предварителната вътрешна нагласа, а друг път самите преподаватели пропускат важността да бъде отговорено на въпроса „Защо?“, преди да бъде предоставен отговор на въпроса „Как?“.

Следва погрешното поведение на учащите по време на курса, обучението, семинара или самото четене на книга. Най-честата заблуда в този процес е, че е достатъчно да присъстваме, да слушаме, да гледаме, да внимаваме или да четем, без да се разсейваме. Всъщност вниманието и присъствието играят важна роля, но те съставляват едва 10% от нужната съставка за успешното разбиране и усвояване на съответния материал. В по-голяма степен значение оказва подходът на учещия се по време на обучителния процес.

За пример – по време на лекция е изключително важно да се водят записки, които допълнително да спомагат за усвояването на материята през различните ни сетива. Тъй като всеки възприема информацията многомерно, то той е едновременно, макар и в различна степен – визуално, аудиално и кинестетично възприемащ. Поради тази причина воденето на записки, които пишем и виждаме, докато същевременно слушаме дадената материя, ни помага да разберем в по-голяма дълбочина информацията, която бива преподавана.

По аналогичен начин по време на четене на книга е от изключително значение да се извършват разсъждения, свързани с прочетеното, които да подпомагат по-дълбокото разбиране на съответната материя. Съпоставянето на информацията и нейното осмисляне спомагат за разбирането й в дълбочина, което впоследствие дава потенциалната възможност тази информация да бъде приложена и на практика. 

В допълнение, извършването на кратки упражнения и разглеждането на практически приложения по съответните теми също спомагат за изграждането на по-разбираема картина от страна на учащите. Когато към всичко това бъдат добавени и съответните „задачи за домашно“, чрез които материалът да бъде приложен на практика и оттрениран – се получава допълнително затвърждаване на съответните познания.

Разбира се, един от ключовите проблеми в системата на обучения и материалите, които съществуват на пазара под формата на книги, курсове и семинари, е фактът, че по-голямата част от тях не предоставят достъп до подходяща развойна среда, в която да бъдат приложени на практика и на тази база да бъде постигнат действителен резултат съобразно експлоатацията на усвоените знания.

В същото време повечето хора смятат, че определен вид знания биха могли да бъдат приложени само в специфична професионална (макар и често стерилна) среда, която евентуално да позволи практическото прилагане на определената информация. В същността си обаче знанията могат да бъдат прилагани в най-различни и разнообразни сфери от живота и причината за това е, че самото устройство на Вселената е на принципа на холограмата, според който частта се съдържа в цялото и цялото се съдържа в частта. С други думи, херметичният принцип, на който дори Библията ни учи: „Каквото горе – това и долу“ или „Каквото на небето – това и на земята“, ни показва, че знанията могат да бъдат прилагани във всякакви сфери и области от живота.

Ето защо един от най-важните принципи за ефективно внедряване на получените знания е свързан с прилагане на наученото в ежедневните ни дейности. Това може да стане, когато по време на извършването на определен вид дейност се замислим за знанията, които наскоро сме придобили, и се опитаме да ги приложим и внедрим. Невинаги ще можем да разпознаем точния начин, по който тези знания да бъдат приложени, но разсъждавайки в тази посока и отделяйки време по този въпрос покрай задачите от нашето ежедневие – ще имаме възможности, при които да приложим и адаптираме новите знания.

Естествено, най-добри резултати бихме постигнали, когато разполагаме с подходяща среда за развитие, в която имаме възможност да прилагаме наученото в извършването на цялостна система от действия, свързани с постигането на конкретни резултати. По този начин информацията ще бъде адаптирана в приложими стъпки, водещи ни към конкретен и видим резултат, който да свидетелства за успешното изучаване на съответната материя.

Истината е, че за да бъдем успешни, трябва да променим себе си в редица разнообразни аспекти, като голяма част от тях могат да бъдат свързани със знания в сферата на комуникацията, икономиката, маркетинга, мениджмънта и много други. Всички тези сфери изискват четене и наличие на практически възможности за прилагане на наученото.

Единственият начин да се осъществи цялостно усвояване на тези познания и постигане на способности, водещи до резултати, е, когато се предоставят система и среда, в които наученото да бъде изпитано на практика.

Ето защо наличието на общности като тази в Земята на свободните хора в село Неофит Рилски, община Ветрино, в близост до Исторически парк, оказва толкова голямо значение за възможността да бъдат постигнати значителни резултати. Самата способност да се присъединим към работеща система, в която можем свободно да прилагаме усвоената информация и да докажем на практика своите способности – реализирайки резултати, които са добри за общото – ни позволява да се превърнем в истински творци и създатели на заобикалящия ни свят.

Най-добрият начин, по който бихме могли да опишем възможността за холистично развитие, е като нареждане на цялостен пъзел от различни елементи. Всеки елемент трябва да си има своето място, но ако не бъдат свързани самите елементи – те не могат да предоставят възможност да бъде видяна по-голямата картина. Ето защо успешното внедряване на знанията и достигането до действителни резултати са свързани с умелото прилагане на цялостен набор от разнообразни способности – някои свързани с комуникация, други – с организиране, и трети – с правилното прилагане на определени конкретни стъпки.

Крайните резултати винаги са били най-доброто доказателство за проявата на действително усвоените от нас способности. А наличието на адекватна развойна среда, където да прилагаме наученото, играе съществена роля в процеса на усвояване на самата материя. Внедряването на самите знания в цялостно свързана система от разнообразни процеси и стъпки, които са предварително планирани от хора с опит, може да доведе до значително увеличаване на ефективността и да ускори развитието ни.

Истинският въпрос не е свързан с това „как да внедрим дадени познания“, а „къде да работим по прилагане на наученото“. Именно тук резултатите на Академия „Тогедър“ демонстрират възможно най-високата ефективност, защото изградената среда в общността на хората, работещи в този сектор, е показателна. Хиляди са повишили значително своята продуктивност, като немалка част от тях са намерили своето поприще и истинския смисъл в живота си. Въпрос на избор е всеки да предприеме стъпки в тази посока, за да може сам за себе си да потвърди същото значимо преживяване за постигане на истинска свобода и смисъл за своя живот и съществуване!

Присъединете се към нашата общност в Telegram ТУК

Споделете с приятелите си

Коментари

Има 0 коментара за статията

Напишете коментар

За да добавяте коментари е необходимо да се впишете в системата
ВХОД